- Stel vooraf vast wat u aan tijd en geld wilt en kunt investeren om actief te worden op een nieuwe markt.
- Bepaal in hoeverre uw gehele organisatie ambitie heeft om te internationaliseren.
- Ga na wat er moet gebeuren om alle afdelingen voor te bereiden op internationaal zakendoen.
- Inventariseer de succesfactoren voor uw product of dienst en bepaal uw doelmarkt.
- Als u uw doelmarkt heeft bepaald, bezoek dan het land en vergeet niet uw visitekaartjes te vertalen.
- In veel landen zijn zaken en privé niet zo gescheiden als in Nederland, investeer dus in uw contacten en bouw persoonlijke relaties op.
- Gaat u exporteren buiten de EU? Check vooraf op mogelijke beperkende regelgeving en invoerrechten.
- Maak gebruik van exportstimuleringsregelingen of door de overheid gefinancierde handelsmissies en/of beursbezoek.
- Een expediteur kan u het gehele proces (verscheping, inklaren, uitklaren, invoerrechten betalen etc.) uit handen nemen en u adviseren.
- Volg een SIB-traject en krijg inzicht in uw mogelijkheden.